Rośnie liczba zgłoszeń trafiających do dziecięcego telefonu zaufania 800 12 12 12. W styczniu eksperci przeprowadzili łącznie niespełna 4 300 rozmów i prawie 2 000 czatów. Podjęli blisko 150 interwencji, ratujących zdrowie i życie.
Anonimowy i bezpłatny Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka jest dostępny całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Eksperci najaktywniej pracują w godzinach wieczornych i nocnych. W rozmowie z nimi na początku roku głównymi tematami były: trudności w relacjach rówieśniczych i z rodzicami. Młodzi ludzie chcieli też rozmawiać o przemocy domowej i o kłopotach w radzeniu sobie z emocjami.
– Dzieci, które przeżywają ważne chwile, szukają bezpiecznego miejsca, gdzie mogą otworzyć się i opowiedzieć o swoich troskach, problemach i marzeniach. w której każde dziecko może znaleźć pomoc, wsparcie i zrozumienie – podkreśla Monika Horna-Cieślak, rzeczniczka praw dziecka w rozmowie z Rynkiem Zdrowia.
To, jak potrzebne jest młodym ludziom tego rodzaju wsparcie widać po liczbie zgłoszeń w telefonie zaufania, która wciąż rośnie. W styczniu zgłoszeń telefonicznych było ponad tysiąc więcej niż miesiąc wcześniej. O ponad 200 wzrosła liczba czatów. W rozmowach wielokrotnie na pierwszy plan wysuwa się sytuacja w szkole – zarówno w kontekście przemocy, jak i ocen. Pod koniec poprzedniego roku szkolnego dzieci zwierzały się ze swoich obaw związanych z tym, czy spełnią oczekiwania rodziców. Mówiły o lęku związanym z powtarzaniem klasy. W napięciu czekały na wyniki egzaminów. W wielu rozmowach osoby młode jasno akcentowały poczucie samotności i braku wsparcia.