Szersze wykorzystanie telemedycyny, kształcenie większej liczby lekarzy i pielęgniarek oraz poszerzenie zakresu profilaktycznych badań przesiewowych. O tych problemach, najważniejszych z punktu widzenia pacjenta, dyskutowali uczestnicy Kongresu Wyzwań Zdrowotnych w Katowicach. Ważne branżowe spotkanie odbyło się z udziałem przedstawiciela zarządu Mościckiego Centrum Medycznego.
Pacjenci powinni zyskać łatwiejszy dostęp do e-konsultacji, co jest szczególnie istotne dla osób z ograniczoną mobilnością. – Dlatego planowane jest wprowadzenie regulacji, które uproszczą proces korzystania z telemedycyny w POZ oraz przychodniach – mówi Filip Bianche, prezes Mościckiego Centrum Medycznego, który brał udział w Kongresie.
Ponadto przedstawiciele organizacji medycznych i związków zawodowych postulowali wprowadzenie systemu premiowania za efektywność oraz jakość świadczonej opieki. Reformę służby zdrowia utrudnia fakt, że nie istnieją jednoznaczne wytyczne dla POZ, ZOL-ów czy szpitali. Spełnienie takich standardów – jakie wyznacza np. akredytacja – pomaga, choć nie rozwiązuje wszystkich problemów.
– Pacjent zależy od empatii personelu, a tego brakuje. A tak naprawdę najważniejszy w systemie jest właśnie pacjent. Żeby czuł się bezpiecznie, niezbędna jest współpraca pomiędzy poszczególnymi poziomami świadczeniodawców – podkreśla Waldemar Malinowski, prezes zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych
Więcej profilaktyki
– Cieszymy się, że ostatnio znacznie wzrosło zainteresowanie kończącym się programem Profilaktyka 40 PLUS. Stwarza on doskonałą okazję, by zadbać o zdrowie, wykonać niezbędne badania i wcześnie wykryć potencjalne zagrożenia – dodaje prezes Bianche. Jak anonsuje Ministerstwo Zdrowia, program ma zostać zastąpiony nowym projektem – „Moje zdrowie” dla osób w wieku 20+. Ma on zaoferować szereg istotnych badań, w tym przesiewowe w kierunku hipercholesterolemii rodzinnej, bilanse zdrowia dorosłych, czy testy anty-HIV. Pozwoli to na jeszcze lepszą profilaktykę, wczesne wykrywanie chorób, poprawę dostępności świadczeń i poprawę ich jakości. Dodajmy, że w Kongresie wzięło udział ponad 3 tys. osób, a ponad 1,5 tys. oglądało transmisję online.